Εισαγωγή
Τι σχέση υπάρχει ανάμεσα στην ψυχολογία και το web design; Πως το χρώμα στο web design επιδρά στην ψυχολογία; Ο συνδυασμός των χρωμάτων στο web design επιδρά στην ψυχολογία μέσω της χρήσης των χρωμάτων.
Σκεφτείτε το εξής σενάριο: επισκέπτεστε μια εταιρική ιστοσελίδα η οποία έχει ως χρώματα το πράσινο, το κίτρινο και το πορτοκαλί. Θα σας αφήσει εντύπωση σοβαρής εταιρίας; Πως θα σας φαινόταν ένας ιστοχώρος απευθυνόμενος σε παιδικές ηλικίες ο οποίος χρησιμοποιεί σκούρα χρώματα μπλε και καφέ; Ενδεχόμενα θα σας φανεί ανορθόδοξο.
Το web design είναι το στάδιο της σχεδίασης ενός ιστοχώρου. Στην φάση αυτή, πρέπει να ληφθούν υπόψη κριτήρια όπως το κομμάτι της αγοράς στον οποίον θα απευθυνθεί ο ιστοχώρος και να χρησιμοποιηθεί ο κατάλληλος συνδυασμός χρωμάτων έτσι ώστε να γίνει όσο το δυνατόν ποιο ελκυστικός στον επισκέπτη. Ας δούμε λοιπόν πως το κάθε χρώμα επιδρά στην ψυχολογία του επισκέπτη ενός ιστοχώρου.
Πως το χρώμα στο web design επιδρά στην ψυχολογία
Κόκκινο
Το κόκκινο ως έντονο χρώμα προκαλεί την προσοχή στον επισκέπτη καθώς τον τονώνει και τον ενθουσιάζει. Χρησιμοποιείται κυρίως για να προειδοποιήσει για ενδεχόμενο κίνδυνο, να επιδείξει δύναμη ή να προκαλέσει την προσοχή.
Το σκούρο κόκκινο χρησιμοποιείται από καλά site ως ένδειξη δύναμης. Το ανοιχτό κόκκινο είναι κατάλληλα κυρίως για νεανικά sites τα οποία δείχνουν ενέργεια.
Ροζ
Το ροζ κυρίως χρησιμοποιείται για το νεανικό γυναικείο κοινό. Είναι παιχνιδιάρικο χρώμα το οποίο φέρνει στον νου εικόνες ανεμελιάς και αθωότητας. Το ροζ χρώμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως παλαιομοδίτικο χρώμα σε sites με σχετικό περιεχόμενο. Η ένταση του χρώματος πάλι έχει να κάνει με την ηλικία, ανοιχτό ροζ για νεαρό πληθυσμό και σκούρο για μεγαλύτερο σε ηλικία πληθυσμό.
Πορτοκαλί
Το πορτοκαλί ως ζωηρό χρώμα είναι ποιο ήπιο σε σχέση με το κόκκινο. Ενθαρρύνει τον επισκέπτη προκαλώντας του φιλική διάθεση.
Το πορτοκαλί είναι μια καλή επιλογή όταν θέλουμε να δώσουμε κίνηση και ενέργεια. Ως θερμό χρώμα χρησιμοποιείται από ιστοχώρους με δείγματα εργασιών οι οποίοι δίνουν μια μοναδικότητα στο περιεχόμενο τους.
Κίτρινο
Το κίτρινο, ως έντονο χρώμα, προκαλεί την ενεργητικότητα αφού συνδέεται άμεσα με τον ήλιο. Όπως είναι επόμενο προκαλεί ζεστασιά και ευτυχία. Για τον λόγο αυτόν χρησιμοποιείται για παιδικά sites αφού μπορεί εύκολα να προκαλέσει την προσοχή τους.
Οι σκούρες αποχρώσεις του κίτρινου χρώματος χρησιμοποιούνται για να δώσουν την αίσθηση της παλαιότητας και της σοφίας. Επίσης προκαλούν την περιέργεια και προσδίδουν κύρος.
Πράσινο
Το πράσινο, ως χρώμα της φύσης, παράγει θετικά συναισθήματα όπως ηρεμία, αναζωογόνηση, αισιοδοξία και την αίσθηση της αφθονίας.
Οι σκούρες αποχρώσεις του πράσινου συνδέονται με την έννοια του χρήματος και του κέρδους οπότε και χρησιμοποιούνται κυρίως από τέτοιου είδους sites.
Οι ανοιχτές αποχρώσεις του πράσινου δίνουν την αίσθηση της ανάπτυξης και της άνοιξης. Για τον λόγο αυτόν χρησιμοποιούνται από ιστοχώρους που θέλουν να δώσουν μηνύματα αισιοδοξίας και χαλάρωσης . Οι σκούρες αποχρώσεις χρησιμοποιούνται και για sites οικολογικού περιεχομένου.
Μπλε
Το μπλε, ως σοβαρό χρώμα, προκαλεί συναισθήματα εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Οι σκούρες αποχρώσεις του χρώματος χρησιμοποιούνται από εταιρικούς ιστοχώρους. Τέτοιες αποχρώσεις δίνουν την αίσθηση της εμπειρίας, της αξιοπιστίας και της επιτυχίας.
Οι ανοιχτές αποχρώσεις του μπλε δίνουν την αίσθηση της φιλικότητας. Είναι ιδανική επιλογή για φιλικά sites όπως τα κοινωνικά δίκτυα.
Μωβ
Το μωβ έχει συνδεθεί με την αίσθηση της αφθονίας. Για τον λόγο οι σκούρες του αποχρώσεις χρησιμοποιούνται από sites με αντικείμενο τον πλούτο και την πολυτέλεια. Χρησιμοποιούνται και από sites που θέλουν να δώσουν μυστήριο και κομψότητα.
Από την άλλη πλευρά, οι ανοιχτές αποχρώσεις του μωβ συνδέονται με την άνοιξη και τον ρομαντισμό. Για τον λόγο αυτόν χρησιμοποιούνται από sites τα οποία απευθύνονται σε αυτή την κατηγορία χρηστών.
Μαύρο, Άσπρο, Γκρι
Τα τρία αυτά χρώματα χρησιμοποιούνται κυρίως ως χρώμα παρασκηνίου στις ιστοσελίδες.
Το μαύρο δίνει την αίσθηση της δύναμης και του μοντέρνου. Το άσπρο χρώμα την αίσθηση του καθαρού, του απλού και την αθωότητας. Τα δύο αυτά χρώματα συνδυάζονται μεταξύ τους με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνουν δυνατά σχέδια. Το γκρι ως ουδέτερο χρώμα δίνει την αίσθηση της παράδοσης, της μελαγχολίας και της ηρεμίας. Το χρώμα αυτό πρέπει να χρησιμοποιηθεί με προσοχή στο web design ώστε να έχει ένα σωστό αποτέλεσμα.
Τα χρώματα αυτά χρησιμοποιούνται από sites τα οποία θέλουν να δώσουν την αίσθηση της παράδοσης και της σοβαρότητας.
Καφέ
Το καφέ χρώμα, με όλες τις αποχρώσεις του, χρησιμοποιείται κυρίως ως χρώμα παρασκηνίου δίνοντας μια αίσθηση υφής. Ένα τέτοιο παρασκηνιακό χρώμα δίνει την όψη του χαρτιού ή της πέτρας τα οποία με την σειρά τους δίνουν την αίσθηση της υγείας και της χαλάρωσης.
Το κρεμώδες καφέ ως χρώμα ήρεμο και κομψό χρησιμοποιείται από ιστοχώρο που θέλει να δώσει την αίσθηση του παραδοσιακού. Οι μεσαίοι τόνοι καφέ δίνουν την αίσθηση της ευσέβειας και του συντηρητισμού. Μπορούμε να πούμε δηλαδή ότι χρησιμοποιούνται από sites χαμηλών τόνων. Οι σκούρες αποχρώσεις του καφέ δείχνουν υγεία και αξιοπιστία και συνδέονται με την ζεστασιά και την άνεση.
Το καφέ γενικότερα χρησιμοποιείται από sites τα οποί δίνουν την αίσθηση της ασφάλειας και της εμπειρίας.
Επίλογος
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι το χρώμα στο web design επιδρά στην ψυχολογία του επισκέπτη καταλυτικά. Ένας ατυχής συνδυασμός χρωμάτων θα έχει ως αποτέλεσμα το υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης του site, bounce rate, προκαλώντας συναισθήματα έλλειψης εμπιστοσύνης και επαγγελματισμού. Από την άλλη πλευρά ένας επιτυχής συνδυασμός χρωμάτων θα ανεβάσει στα ύψη τα ποσοστά επισκεψημότητας στο site δίνοντας του αξιοπιστία.
Σχετικό άρθρο στο startupper – Σχετικό board στο Pinterest.